Forex Trading Islamsk Point Of View


Hva er Forex Trading. Updated 05 august, 2016.Forex Trading handler valutaer fra forskjellige land mot hverandre Forex er et akronym for Foreign Exchange. For eksempel, i Europa, er valutaen i omløp kalt Euro EUR og i USA , valutaen i omløp er kalt US Dollar USD Et eksempel på en forex-handel er å kjøpe euroen samtidig som den selger amerikanske dollar. Dette kalles å gå lenge på EUR USD. Hvordan virker Forex Trading Work. Forex trading vanligvis gjennom en megler eller markedsfører Som forex-forhandler kan du velge et valutapar som du forventer å endre i verdi og legge handel i henhold til for eksempel hvis du hadde kjøpt 10 000 euro i desember 2015, ville det ha kostet deg rundt 10 500 USD gjennom 2016 , EUR eller verdi versus US Dollar s verdi økt Ved utgangen av april var 10.000 euro verdt 11.600 US Dollars. Forex handler kan plasseres gjennom en megler eller markedsfører Ordrer kan plasseres med bare noen få klikk ks og megleren sender deretter ordren til en partner i interbankmarkedet for å fylle din posisjon Når du lukker handelen din, lukker megleren posisjonen på interbankmarkedet og krediterer kontoen din med tapet eller gevinsten. Dette kan alt skje bokstavelig talt innenfor noen få sekunder. Tildeling av utenlandsk valuta har mange friheter andre markeder har ikke råd til. Den mest populære friheten er det som har en innflytelse som gjør det mulig for en næringsdrivende å kontrollere en rekke opptil 50 ganger sin kontosaldo i USA eller så høyt som få hundre ganger i andre mindre regulerte land. Selv om en slik stor innflytelse føles bra når en handel virker til din fordel umiddelbart, kan svært få forhandlere takle ekstremt innflytelsesbrønn. En intensiv forskningsrapport som drives av DailyFX, et velkjent bransjeforsknings - og nyhetsanalysesenter, fant at i løpet av et år var handelsmennene som var mest lønnsomme handlet i gjennomsnitt med fem ganger innflytelse, og ofte mindre enn 10 ganger innflytelse. De fant også minst pro Fitiske handelsmenn handles over 25 ganger innflytelse Dessverre lærer mange handelsfolk den vanskelige måten at bruk av store mengder løftestang gjør at handelsmenn ikke klarer å handle i deres beste interesse hvis markedet går aggressivt mot deres posisjon. En annen viktig konklusjon i forskningsrapporten var at handelsmenn ofte brukte ikke-gunstig risiko for å belønne forhold, med at handelsfolk taper dobbelt så mye på sine tapende bransjer som de gjorde på sine vinnende bransjer. Daily FX fortsatte å anbefale handelsfolk å benytte ikke mindre enn et en-til-ett-forhold eller helst en 1 til 2 risiko å belønne forholdet når trading Forex. Show Full Article. Forex Islamic. Important Denne siden er en del av arkivert innhold og kan være utdatert. Byttehandelskonto-tjenester er ment for handelsmenn som bruker handelssystemer som ikke tar hensyn til effekten av swaps eller de klientene som ikke kan bruke swaps på grunn av deres religiøse tro Dette bestemmer det sekundære navnet på denne typen kontoer forex islamske kontoer i overgang til sw ap-fri system, forblir alle gjenværende handelsbetingelser for kontoer intakt. Når du utfører avtaler med Swap-Free Trading-kontoen for et hvilket som helst valutapar, vil transaksjonen i transittposisjonen over midnatt ikke vinne eller miste noe beløp uavhengig av Posisjonsvolumet Selv om du holder fast på avtalen i lang tid, kan næringsdrivende være sikker på at bare gjennomføringen av valutakursen for det angitte tidsintervallet vil påvirke resultatet av avtalen. De islamske valutakontoer som tilbys av Trading Point, er ikke den samme som de islamske regnskapene som tilbys av andre forex-selskaper. De skiljer seg ut fra at Trading Point tilbyr byttehandelskontoer uten andre tilleggskostnader, mens de fleste andre selskaper erstatter denne avgiften ved å utvide spredningen på islamske kontoer. For å overholde Ved islamsk religiøs tro må man ikke betale renter, men hvis renteregningen overføres til en annen type avgift, er det i utgangspunktet fortsatt en avgift for å dekke interes t Dette omtales også som en swap-avgift i forkledning. Trading Point vender tilbake til slik praksis, og viser igjen at Trading Point tilbyr rettferdige og etiske handelsvilkår. Rangeringskurs Bytt gratis Forex Islamic Account Egenskaper. Ingen rente bytte kostnader på overnattinger. Ingen provisjoner på forhånd. Ingen tidsbegrensninger. Ikke spredt utvidelse. Hvordan åpne en byttefri Forex-islamsk konto. Byttetillegget kan velges som en del av handelsregistreringsregistreringen i tre enkle trinn Kunder som ønsker å åpne en bytte - fri islamsk konto 1 må åpne en ekte live money trading konto hos Trading Point, 2 fylle ut forespørselen om en byttefri konto og godta brukervilkårene for swap-free trading account som er angitt deri, og 3 deretter returnere den behørig signert og utført forespørsel om en byttehandelskonto til oss via e-post i skannet form eller ved faks.1 For å åpne en ekte live money trading konto, klikk på linken Åpne en reell konto med Trading Point.2 For å downloade annonse og fyll ut forespørselen om en byttehandelskonto og godta brukervilkårene for swap-free trading account som er angitt deri, klikk på linken Last ned it.3 Retur behørig signert og utført forespørsel om en byttehandelskonto og Bruksavtale for swap-free handelskonto, enten via e-post i skannet form, klikk her, eller ved faks til 357 25 820 344.Når det signerte skjemaet er mottatt av kontosektoren, vil din live forex trading konto bli registrert under islamsk Regnskapsretningslinjer og handelspolitikk for kontoen din blir konvertert til byttefri status. Videre vil forex-islamske kontoinnehavere bli innkvartert av en forex-kontoadministrator og har rett til 24 timers support, vær oppmerksom på at hvis du er en nybegynnerhandler, kan du Last ned Metatrader-terminalen og opplev og handle med en forex-demo-konto uten forpliktelser og ingen spørsmål. Hvis du har spørsmål angående forex-islamske kontouppstillinger, vær så snill å t o kontakt Trading Point s kundestøtte for å avklare eventuelle spørsmål eller spørsmål du måtte ha. Forex CFD Trading på aksjer, indekser, olje, gull ved XM. March 17, 2017 klokken 4 10:00 GMT. Today s europeiske sesjon var relativt stille i termer av økonomiske data med noen få figurer fra USA, inkludert industriproduksjon og Universitetet. Mar 17, 2017 kl. 3 44.00 GMT. Etter en begivenhetsrik uke med sentralbankmøter og valg til Europa vil de neste syv dagene være relativt roligere Inflation , selger salg og flash PMI. March 17, 2017 kl 03 09 GMT GMT. EURGBP rallied til en høy på 0 8786 den 13. mars, men reversert lavere som RSI nådde overkjøpt nivåer på 70 Paret har vært konsolidering. Mark 17, 2017 på 1 17:00 GMT. Vi vil gjerne informere deg om at fra og med mandag 20. mars 2017, vil de ytterligere margenkravene for CHF-par kravet bli endret The. March 17, 2017 kl 11 09:00 GMT. On 13. mai vil XM være tilbake til Den ungarske hovedstaden med et seminar om forex og aksjer CFD trading tec hniques Arrangementet vil. Mar 14, 2017 kl. 12.55 GMT. Den 11. mars returnerte XM til Kina for tredje gang i år for å arrangere et forex-seminar for online investorer i byen. Det er en grunn til at over 1 million kunder Velg XM for Forex Trading, Stock Index Trading, Commodity Trading, Aksjer, Metaller og Energies Trading. Licensed og Regulated Broker. The XM Group er lisensiert av FCA i Storbritannia, ASIC i Australia og CySec på Kypros fulgte til økt regulatorisk standarder Dette gir våre kunder frihet til å fokusere på hva som er viktig deres handelsbeslutninger. Globally Renowned. We har kunder fra over 196 land og ansatte som snakker over 30 språk. Vår ledelse har besøkt over 120 byer globalt for å forstå kunder og partnere behov. Fokusert på Client. Size spiller ingen rolle. Ved XM kommer klienten først, uavhengig av netto kapitalverdi, kontotype eller investeringsstørrelse. Alle våre kunder mottar samme kvalitetstjenester, samme utførelse og s ame nivå av støtte XM ble grunnlagt på disse verdiene, og det vil ikke forandre seg. Ranger av tradinginstruments. Our kunder kan velge å Trade Forex, aksjeindekser, varer, aksjer, metaller og energier fra samme konto. Med et bredt spekter av handel instrumenter tilgjengelig fra en enkelt multi aktiv plattform XM gjør handel enklere og effektiv. Transparent og Fair. At XM hva du ser er hva du får, uten skjulte vilkår. Vær at prising, gjennomføring eller kampanjer. Hva vi annonserer er det vi gir våre kunder, uansett størrelsen på deres investering. Enkel og praktisk. Alle våre systemer er bygget og oppdatert med kunden i tankene. Fra vår konto åpningsprosedyre, for å administrere kontoen din, deponere eller trekke tilbake penger og til slutt handle, er det helt enkelt og enkelt. Lett å bruke for alle våre kunder. Legal er et handelsnavn for Trading Point Holdings Ltd, registreringsnummer HE 322690, 12 Richard Verengaria Street, Araouzos Castle Court, 3. etasje 3042 Limassol, Cypru s, som helt eier Trading Point of Financial Instruments Ltd Kypros, registreringsnummer HE 251334, 12 Richard Verengaria Street, Araouzos Castle Court, 3. etasje, 3042 Limassol, Kypros. Dette nettstedet drives av Trading Point of Financial Instruments Ltd. Trading Point of Financial Instruments Ltd er regulert av Kypros Securities and Exchange Commission CySEC under lisensnummer 120 10, og registrert hos FCA FSA, Storbritannia, under referanse nr. 538324 Trading Point of Financial Instruments Ltd opererer i samsvar med Direktivet Markets in Financial Instruments MiFID Europeisk union. Risk Advarsel Forex Trading innebærer betydelig risiko for din investerte kapital Vennligst les og forsikre deg om at du fullt ut forstår vår Risiko Disclosure. Restricted Regioner Trading Point of Financial Instruments Ltd gir ikke tjenester til borgere fra bestemte regioner, som for eksempel USA. Islamic Forex Trading. ISLAMIC FOREX TRADING.1. Grunnleggende Exchange Contracts. There er en slektning Jeg er enighet blant islamske jurister om at valutaer i forskjellige land kan byttes på spot-basis med en forskjell fra enhet, da valutaer fra forskjellige land er forskjellige enheter med forskjellige verdier eller egenkapital, og kjøpekraft. Det ser også ut til at en generell avtale blant et flertall av lærde om at valutaveksling på en forutgående basis ikke er tillatt, det vil si når rettighetene og forpliktelsene til begge parter er relatert til en fremtidig dato. Det er imidlertid stor forskjell på mening blant jurister når rettigheter til en av partene, som er samme som motpartens plikt, blir utsatt for en fremtidig dato. For å utarbeide, la oss vurdere eksemplet på to personer A og B som tilhører to forskjellige land, India og USA henholdsvis A har til hensikt å selge indiske rupees og kjøpe amerikanske dollar Den omvendte er sant for B Rupee-dollarkursen avtalt er 1 20 og transaksjonen innebærer kjøp og sel ling av 50 Den første situasjonen er at A gjør en spotbetaling på Rs1000 til B og aksepterer betaling av 50 fra B. Transaksjonen avgjøres på en punktsbasis fra begge ender. Slike transaksjoner er gyldige og islamisk tillatte. Det er ikke to meninger om det samme. Den andre muligheten er at oppgjør av transaksjonen fra begge ender blir utsatt til en fremtidig dato, si etter seks måneder fra nå. Dette innebærer at både A og B vil foreta og akseptere betaling av Rs1000 eller 50, etter hvert seks måneder etter seks måneder Den overordnede oppfatningen er at en slik kontrakt ikke er islamisk tillatt. En minoritetsvisning anser det tillatt. Det tredje scenariet er at transaksjonen delvis er avgjort fra en ende. For eksempel gjør A en betaling på Rs1000 nå til B i stedet for et løfte av B til å betale 50 til ham etter seks måneder Alternativt aksepterer A 50 nå fra B og lover å betale Rs1000 til ham etter seks måneder. Det er diametralt motsatte syn på tillatelsen til slike kontrakter som amo unt to bai-salam i valutaer Formålet med dette papiret er å presentere en omfattende analyse av ulike argumenter til støtte for og mot lovligheten av disse grunnleggende kontrakter som involverer valutaer. Den første form for kontraktsavtale som involverer utveksling av motverdier på stedet, er uten noen form for noe av kontrovers Tillatelse eller på annen måte av den andre type kontrakt hvor levering av en av motverdiene er utsatt til en fremtidig dato, diskuteres generelt innenfor rammen av riba-forbud. Vi diskuterer denne kontrakten i detalj i avsnitt 2 som omhandler spørsmålet om forbud mot riba Tillatelse av den tredje kontraktsformen hvor levering av begge motverdiene er utsatt, diskuteres generelt innenfor rammen av å redusere risiko og usikkerhet eller gharar involvert i slike kontrakter. Dette er derfor det sentrale temaet i avsnitt 3 som omhandler med spørsmålet om gharar Seksjon 4 forsøker et helhetlig syn på sharia relaterer spørsmål som også th e økonomiske betydning av de grunnleggende kontraktsformene i valutamarkedet.2 Utstedelsen av Riba Forbud. Divergensen av synspunkter1 om tillatelse eller på annen måte av valutakontrakter i valutaer kan spores primært til spørsmålet om ribaforbud. Behovet for å eliminere riba i alle former for valutakontrakter er av største betydning Riba i sin sharia-kontekst er generelt definert2 som en ulovlig gevinst som er oppnådd av den kvantitative ulikheten i motverdiene i enhver transaksjon som påstår at effekten av utveksling av to eller flere arter anwa, som tilhører den det samme slektssprang og styres av samme effektive årsak. illa Riba er vanligvis klassifisert i riba al-fadl overskudd og riba al-nasia utsattelse som betegner en ulovlig fordel ved overskytende eller utsettelse. Forbud mot førstnevnte oppnås ved en bestemmelse om at Utvekslingsraten mellom objektene er enhet og ingen gevinst er tillatt for begge parter. Den siste typen riba er forbudt ed ved å forkaste utsatt oppgjør og sikre at transaksjonen blir avgjort på stedet av begge parter En annen form for riba kalles riba al-jahiliyya eller pre-islamsk riba som overflater når långiveren spør låntakeren på forfallstidspunktet dersom den sistnevnte ville avgjøre gjelden eller øke den samme Økningen er ledsaget av å belaste renter på beløpet som er opprinnelig lånt. Forbudet mot riba i veksling av valutaer tilhørende forskjellige land krever en prosess analogi qiyas Og i en slik øvelse som involverer analogi qiyas, effektiv årsak illa spiller en ekstremt viktig rolle Det er en felles effektiv årsak som illa, som forbinder gjenstanden for analogien med motivet, under utøvelse av analog begrunnelse. Den passende effektive årsaken illa i tilfelle av utvekslingskontrakter har blitt definert forskjellig av hovedskolene i Fiqh Denne forskjellen gjenspeiles i den analoge begrunnelsen for papirvalutaer som tilhører forskjellige land. Et spørsmål o F betydelig betydning i prosessen med analog begrunnelse relaterer seg til sammenligningen mellom papirvalutaer med gull og sølv I de tidlige dagene av islam utførte gull og sølv alle funksjonene til penger thaman Valutaene ble laget av gull og sølv med en kjent egenverdiskvantum av gull eller sølv som finnes i dem. Slike valutaer er beskrevet som thaman haqiqi eller naqdain i Fiqh-litteratur. Disse var universelt akseptable som hovedmåte for utveksling, og regnet for en stor del av transaksjoner. Mange andre varer, som for eksempel ulike uferdige metaller, fungerte også som Utvekslingsmåte, men med begrenset akseptabelhet Disse er beskrevet som feil i Fiqh-litteratur. Disse kalles også thaman istalahi på grunn av at deres akseptabilitet ikke stammer fra deres egentlige verdi, men på grunn av status som samfunnet har gitt i en bestemt periode Tid Ovennevnte to former for valutaer er blitt behandlet svært forskjellig av tidligere islamske jurister fra Standpunktet om tillatelse av kontrakter som involverer dem Problemet som må løses, er om nåværende alderspapirvalutaer faller under den tidligere kategorien eller sistnevnte En visning er at disse skal behandles på nivå med thaman haqiqi eller gull og sølv, siden disse tjene som hovedmiddel for utveksling og regningsenhet som sistnevnte. Derfor bør alle sharia-relaterte normer og pålegg som gjelder for thaman haqiqi også gjelde for papirvaluta. Utveksling av thaman haqiqi er kjent som bai-sarf, og derfor bør transaksjonene i papirvalutaer styres av sharia-regler som er relevante for bai-sarf. Tvert imot er det påstått at papirvalutaer skal behandles på samme måte som falske eller thaman istalahi på grunn av at deres pålydende er forskjellig fra deres iboende verdi deres aksepterbarhet stammer fra deres juridiske status innen hjemlandet eller global økonomisk betydning som i tilfelle av amerikanske dollar for eksempel.2 1 En syntese av alternative syn.2 1 1 Analogisk begrunnelse Qiyas for Riba Forbud. Forbudet mot riba er basert på tradisjonen som den hellige profetens fred er på ham, sa: Selg gull til gull, sølv til sølv, hvete for hvete, bygg for bygg, dato for dato, salt for salt, i samme mengder på stedet og når varene er forskjellige, selg det som passer deg, men på stedet Således gjelder forbudet mot riba hovedsakelig de to edle metaller gull og sølv og fire andre varer hvete, bygg, datoer og salt Det gjelder også analogt qiyas til alle arter som styres av samme effektive årsak illa eller som tilhører en av slektene til de seks gjenstandene som er sitert i tradisjonen Imidlertid er det ingen generell avtale mellom de ulike skolene i Fiqh og til og med forskere som tilhører samme skole på definisjonen og identifikasjonen av effektiv årsak av illa av riba. For Hanafis har den effektive årsaken til illa riba to dimensjoner på utvekslede artikler tilhører samme slekt, disse har vektvazan eller målbarhet kiliyya Hvis det i en gitt utveksling er begge elementene med effektiv årsak illa til stede, det vil si at de utvekslede motverdier tilhører samme slektssprang og er alle veierbare eller alle målbare , da er ingen gevinst tillatt, valutakursen må være lik enhet og utvekslingen må være på plass. I tilfelle av gull og sølv er de to elementene med effektiv årsak illa enhet av slektsspring og veierbarhet Dette er også Hanbalis syn i henhold til en versjon3 En annen versjon ligner Shafii og Maliki-visningen, som omtalt nedenfor. Således, når gull byttes ut for gull, eller sølv utveksles for sølv, er det kun spottransaksjoner uten gevinst som er tillatt. Det er også mulig at i en gitt utveksling, er et av de to elementene med effektiv årsak illa til stede og den andre er fraværende For eksempel hvis de utvekslede artiklene er alle veibare eller målbare, men tilhører forskjellige slægten jins eller, hvis de utvekslede artiklene tilhører samme slekt, men ikke veierbare eller målbare, er utveksling med gevinst med en hastighet som er forskjellig fra enhet tillatt, men utvekslingen må være på plass. Så når gull byttes ut for sølv , kan frekvensen være forskjellig fra enhet, men ingen utsatt oppgjør er tillatt. Dersom ingen av de to elementene med effektiv årsak av riba er tilstede i en gitt utveksling, gjelder ingen av forbudene for riba-forbud. Utveksling kan foregå med eller uten gevinst og både på et sted eller utsatt basis. Med tanke på utveksling av papirvalutaer som tilhører forskjellige land, ville ribaforbudet kreve et søk etter effektiv årsak. Valutaer som tilhører forskjellige land er tydelig forskjellige enheter. Disse er lovlig betalingsmiddel innenfor bestemte geografiske grenser med forskjellig egenverdi eller kjøpekraft. Derfor hevder et stort flertall av lærde med rette at det ikke er enighet av slektsprinser. Disse er heller ikke veierbare eller målbare. Dette fører til en direkte konklusjon om at ingen av de to elementene med effektiv årsak til riba eksisterer i en slik utveksling. Derfor kan utvekslingen foregå uten forkastelse angående valutakurs og Betalingsmetoden Den logikken som ligger til grunn for denne stillingen er ikke vanskelig å forstå. Den inneboende verdien av papirvalutaer som tilhører forskjellige land, er forskjellig, da disse har forskjellig kjøpekraft. I tillegg kan den indre verdien eller verdien av papirvalutaene ikke identifiseres eller vurderes i motsetning til gull og sølv som kan veies Derfor kan heller ikke forekomsten av riba al-fadl ved overflødig eller riba al-nasia ved utsettelse etableres. Shafii-skolen i Fiqh anser den effektive årsaken dårlig hvis gull og sølv er deres egenskap av å være valuta thamaniyya eller utvekslingsmiddel, regningsenhet og verdiskapning Dette er også Maliki-visningen Ifølge en versjon av Denne visningen, selv om papir eller skinn er utvekslet og har status som valuta, gjelder alle regler som gjelder naqdain eller gull og sølv. I henhold til denne versjonen utveksles valutaer fra forskjellige land En annen forskjell fra enighet er tillatt, men må avgjøres på en annen måte. En annen versjon av de to tankeskolene ovenfor er at ovennevnte citerte effektive, fordi det ikke er mulig å være valuta thamaniyya er spesifikk for gull og sølv, og kan ikke generaliseres er noe annet objekt, hvis det brukes som et bytte, ikke inkludert i kategorien deres. I følge denne versjonen er Sharia-påleggene for riba-forbud ikke aktuelt for papirvalutaer Valutaer fra forskjellige land kan byttes med eller uten gevinst og både på et sted eller utsatt basis. Proponentene i den tidligere versjonen siterer tilfelle av utveksling av papirvalutaer som tilhører det samme landet som forsvar for deres versi på konsensusuttalelsen av jurister i dette tilfellet er at en slik utveksling må være uten gevinster eller i takt med enhet og må avgjøres på stedet. Hva er begrunnelsen bak den ovennevnte avgjørelsen Hvis man vurderer Hanafi og den første versjonen av Hanbali-posisjonen er i dette tilfellet bare en dimensjon av den effektive årsaken illa til stede, det vil si at de tilhører det samme slektet jins. Men papirvalutaer er heller ikke veierbare eller målbare. Derfor ville Hanafi-loven tilsynelatende tillate utveksling av forskjellige mengder av Den samme valutaen på stedet. På samme måte hvis den effektive årsaken til at valutaen thamaniyya er spesifikk bare for gull og sølv, vil Shafii og Maliki-loven også tillate det samme unødvendig å si. Dette beløper tillater ribbasert lån og utlån. Dette viser det er den første versjonen av Shafii og Maliki-tanken som ligger til grund for konsensusbeslutningen om forbud mot gevinst og utsatt oppgjør i tilfelle utveksling av valutaer b forlengelse til det samme landet Ifølge proponentene vil utvidelsen av denne logikken til utveksling av valutaer fra forskjellige land innebære at utveksling med gevinster eller i en rate som er forskjellig fra enhet er tillatt siden det ikke er enighet av jins, men oppgjør må være på stedet .2 1 2 Sammenligning mellom valutaveksling og Bai-Sarf. Bai-sarf er definert i Fiqh-litteratur som en utveksling som involverer thaman haqiqi, definert som gull og sølv, som tjente som hovedformidlingsmiddel for nesten alle store transaksjoner. synspunktet at enhver utveksling av valutaer i forskjellige land er det samme som bai-sarf, hevder at i dagens alderspapir har valutaer effektivt og fullstendig erstattet gull og sølv som byttemiddel. Tilsvarende bør utveksling som involverer slike valutaer styres av de samme sharia-regler og pålegg som bai-sarf Det er også hevdet at dersom en avtale av en av partene i kontrakten er utsatt, vil dette åpne posen Det er imidlertid ikke sikkert at utveksling av alle former for valuta-thaman ikke kan betegnes som bai-sarf. Ifølge denne oppfatningen innebærer bai-sarf utveksling av valutaer laget av gull og sølv thaman haqiqi eller naqdain alene og ikke av penger uttalt som sådan av statens myndigheter thaman istalahi Den nåværende aldersvalutaen er eksempler på sistnevnte slag. Disse lærde finner støtte i de skriftene som hevder at hvis varene til utveksling ikke er gull eller sølv , selv om en av disse er gull eller sølv, kan utvekslingen ikke betegnes som bai-sarf. Nor ville bestemmelsene om bai-sarf være aktuelt for slike utvekslinger Ifølge Imam Sarakhsi4 når en enkelt kjøper falsk eller mynt laget av uferdige metaller , for eksempel kobber thaman istalahi for dirhams thaman haqiqi og gjør en spotbetaling av sistnevnte, men selgeren har ikke feil i det øyeblikket, så er en slik utveksling perm utstedelse av varemerker som utveksles av begge parter, er ikke en forutsetning, men i tilfelle av bai-sarf er det en rekke liknende referanser som tyder på at jurister ikke klassifiserer en utveksling av falske thaman istalahi for en annen falsk thaman istalahi eller gull eller sølv thaman haqiqi, som bai-sarf. Hence, bytte av valutaer i to forskjellige land som bare kan kvalifisere som thaman istalahi kan ikke kategoriseres som bai-sarf. Nor kan begrensningen om spotoppgjør pålegges slike transaksjoner Det bør noteres her at definisjonen av bai-sarf er gitt Fiqh litteratur og det er ikke nevnt det samme i de hellige tradisjonene Tradisjonene nevner om riba, og salg og kjøp av gull og sølv naqdain som kan være en viktig kilde til riba, er beskrevet som bai-sarf av de islamske juristene. Det bør også bemerkes at i Fiqh-litteratur innebærer bai-sarf bare bytte av gull eller sølv om disse nå brukes som medium av utveksling eller ikke Utveksling med dinarer og gullpynt, både kvalitet og bai-sarf. Ulike jurister har forsøkt å klargjøre dette punktet og har definert sark som den utvekslingen der begge de utvekslede varer er i naturen av thaman, ikke nødvendigvis thaman seg selv derav , selv når en av varene er prosessert, sier gull, ornamenter, kalles en slik utveksling bai-sarf. Motstandere av synspunktet om at valutaveksling skal behandles på en måte som ligner på bai-sarf, får også støtte fra skrifter av fremtredende islamske jurister. til Imam Ibn Taimiya alt som utfører funksjonene som utvekslingsmiddel, regningsenhet og verdiverdi kalles thaman, ikke nødvendigvis begrenset til gullsølv. Lignende referanser er tilgjengelige i Imam Ghazzali5s skrifter. Så langt som Imam Sarakhshis synspunkter er opptatt av utveksling som involverer feil, ifølge dem, må noen ekstra poeng tas i betraktning I de tidlige dagene av islam, dinarer og dirhamer ma De av gull og sølv ble hovedsakelig brukt som bytte i alle større transaksjoner. Kun de mindre ble avgjort med falske falser. Falsene hadde ikke andre egenskaper eller penger til tamaniyya i sin helhet og ble nesten ikke brukt som verdiskapning eller enhet av kontoen og var mer i varens natur Derfor var det ingen restriksjoner på kjøp av det samme for gull og sølv på utsatt basis De dagens valutaer har alle funksjonene til thaman og er ment å være bare thaman. Utvekslingen involverer valutaer av forskjellige land er det samme som bai-sarf med forskjell på jins og derfor vil utsatt oppgjør føre til riba al-nasia. Dr Mohamed Nejatullah Siddiqui illustrerer denne muligheten med et eksempel6 Han skriver på et gitt tidspunkt når markedsrenten mellom dollar og rupee er 1 20, hvis en individuell kjøp 50 til en rate av 1 22 oppgjør av hans forpliktelse i rupees utsatt til en fremtidig dato, så er det høyst sannsynlig at han er i f handle, lån Rs 1000 nå i stedet for et løfte om å tilbakebetale Rs 1100 på en spesifisert senere dato Siden kan han få Rs 1000 nå, utveksle 50 kjøpt på kreditt til spotrente Dermed kan sarf konverteres til rentebasert låneutlån .2 1 3 Definisjon av Thamaniyya er nøkkelen. Det fremgår av den ovennevnte syntese av alternative syn at nøkkelproblemet synes å være en korrekt definisjon av thamaniyya. Et grunnleggende spørsmål som fører til divergerende stillinger om tillatelse, er knyttet til om thamaniyya er spesifikk til gull og sølv eller kan være forbundet med alt som utfører funksjonene til penger. Vi løser noen problemer under hvilke det kan tas hensyn til i enhver øvelse i revurderingen av alternative stillinger. Det bør forstås at thamaniyya kanskje ikke er absolutt og kan variere i grader Det er sant at papirvalutaer har fullstendig erstattet gull og sølv som utvekslingsmiddel, regningsenhet og verdiverdi. På denne måten kan papirvalutaer være sies å ha thamaniyya. Dette gjelder imidlertid kun for innenlandske valutaer og kan ikke være sant for utenlandske valutaer. Med andre ord har indiske rupier bare thamaniyya innenfor de geografiske grensene til India, og har ikke noe akseptabelt i USA. Det kan ikke sies å besitter thamaniyya i USA, med mindre en amerikansk statsborger kan bruke indiske rupier som et utvekslingsmiddel eller en regningsenhet eller verdiskap. I de fleste tilfeller er en slik mulighet fjern. Denne muligheten er også en funksjon av valutakursmekanismen på plass, slik at som konvertibilitet av indiske rupier til amerikanske dollar, og om et fast eller flytende valutasystem er på plass. For eksempel, forutsatt at konvertible rupier blir konvertert til amerikanske dollar og omvendt, og et fast valutakurssystem der rupee-dollar valutakursen forventes ikke å øke eller redusere i overskuelig fremtid, thamaniyya av rupi i USA er betydelig forbedret Eksemplet sitert av Dr Nejatullah Siddiqui ser også ut e robust under omstendighetene Tillatelse til å bytte rupees for dollar på utsatt basis fra den ene enden, selvfølgelig med en hastighet forskjellig fra spotrente-offisiell rente som sannsynligvis forblir fast til datoen for oppgjør ville være et klart tilfelle av interesse - basert lån og utlån. Men hvis antakelsen om fast valutakurs er avslappet og det nåværende systemet med svingende og volatile valutakurser antas å være tilfelle, kan det bli vist at saken av riba al-nasia bryter ned. Vi omskriver hans Eksempel På et gitt tidspunkt når markedskursen mellom dollar og rupee er 1 20, dersom en individuell kjøp 50 til en rate av 1 22 oppgjør av hans forpliktelse i rupees utsatt til en fremtidig dato, er det høyst sannsynlig at Han er faktisk lånt Rs 1000 nå i stedet for et løfte om å tilbakebetale Rs 1100 på en spesifisert senere dato Siden han kan få Rs 1000 nå, utveksle 50 kjøpt på kreditt til spot rate Dette ville være slik, bare hvis currenc y-risiko er ikke-eksisterende valutakurs forblir på 1 20, eller bæres av selgeren av dollar kjøper tilbakebetalinger i rupees og ikke i dollar Hvis førstnevnte er sant, mottar selgeren av dollarutlåner en forhåndsbestemt avkastning på ti prosent når han konverterer Rs1100 mottatt på forfallstidspunktet til 55 til en valutakurs på 1 20 Men hvis sistnevnte er sant, er retur til selger eller utlåner ikke forhåndsbestemt. Det trenger ikke engang å være positiv. For eksempel, hvis rupee - dollarkursen øker til 1 25, da selgeren av dollar ville motta kun 44 Rs 1100 konvertert til dollar for hans investering på 50. Her er to poeng verdt å merke seg. Først når man forutsetter et fast valutakursregime, skillet mellom valutaer av forskjellige land blir fortynnet Situasjonen blir lik utveksling av pund med sterling valutaer som tilhører det samme landet til en fast sats. For det andre, når man antar et volatilt valutakurssystem, så som man kan visualisere le nding gjennom valutamarkedet mekanismen foreslått i eksempelet ovenfor kan man også visualisere utlån gjennom andre organiserte markeder som for varer eller aksjer Hvis man erstatter dollar for aksjer i eksempelet ovenfor, ville det lese som i et gitt øyeblikk i Tid når markedsprisen på aksje X er Rs 20, dersom en person kjøper 50 aksjer til Rs 22-oppgjøret av hans forpliktelse i rupees utsatt til en fremtidig dato, så er det høyst sannsynlig at han faktisk låner Rs 1000 nå i stedet for et løfte om å tilbakebetale Rs 1100 på en spesifisert senere dato Siden han kan få Rs 1000 nå, bytte de 50 aksjene kjøpt på kreditt til dagens pris I dette tilfellet, som i det tidligere eksemplet, returneres til selger av aksjer may be negative if stock price rises to Rs 25 on the settlement date Hence, just as returns in the stock market or commodity market are Islamically acceptable because of the price risk, so are returns in the currency market because of fluctu ations in the prices of currencies. A unique feature of thaman haqiqi or gold and silver is that the intrinsic worth of the currency is equal to its face value Thus, the question of different geographical boundaries within which a given currency, such as, dinar or dirham circulates, is completely irrelevant Gold is gold whether in country A or country B Thus, when currency of country A made of gold is exchanged for currency of country B, also made of gold, then any deviation of the exchange rate from unity or deferment of settlement by either party cannot be permitted as it would clearly involve riba al-fadl and also riba al-nasia However, when paper currencies of country A is exchanged for paper currency of country B, the case may be entirely different The price risk exchange rate risk , if positive, would eliminate any possibility of riba al-nasia in the exchange with deferred settlement However, if price risk exchange rate risk is zero, then such exchange could be a source of riba al - nasia if deferred settlement is permitted7.Another point that merits serious consideration is the possibility that certain currencies may possess thamaniyya, that is, used as a medium of exchange, unit of account, or store of value globally, within the domestic as well as foreign countries For instance, US dollar is legal tender within US it is also acceptable as a medium of exchange or unit of account for a large volume of transactions across the globe Thus, this specific currency may be said to possesses thamaniyya globally, in which case, jurists may impose the relevant injunctions on exchanges involving this specific currency to prevent riba al-nasia The fact is that when a currency possesses thamaniyya globally, then economic units using this global currency as the medium of exchange, unit of account or store of value may not be concerned about risk arising from volatility of inter-country exchange rates At the same time, it should be recognized that a large majority of currencie s do not perform the functions of money except within their national boundaries where these are legal tender. Riba and risk cannot coexist in the same contract The former connotes a possibility of returns with zero risk and cannot be earned through a market with positive price risk As has been discussed above, the possibility of riba al-fadl or riba al-nasia may arise in exchange when gold or silver function as thaman or when the exchange involves paper currencies belonging to the same country or when the exchange involves currencies of different countries following a fixed exchange rate system The last possibility is perhaps unIslamic8 since price or exchange rate of currencies should be allowed to fluctuate freely in line with changes in demand and supply and also because prices should reflect the intrinsic worth or purchasing power of currencies The foreign currency markets of today are characterised by volatile exchange rates The gains or losses made on any transaction in currencies of different countries, are justified by the risk borne by the parties to the contract.2 1 4 Possibility of Riba with Futures and Forwards. So far, we have discussed views on the permissibility of bai salam in currencies, that is, when the obligation of only one of the parties to the exchange is deferred What are the views of scholars on deferment of obligations of both parties Typical example of such contracts are forwards and futures9 According to a large majority of scholars, this is not permissible on various grounds, the most important being the element of risk and uncertainty gharar and the possibility of speculation of a kind which is not permissible This is discussed in section 3 However, another ground for rejecting such contracts may be riba prohibition In the preceding paragraph we have discussed that bai salam in currencies with fluctuating exchange rates can not be used to earn riba because of the presence of currency risk It is possible to demonstrate that currency risk c an be hedged or reduced to zero with another forward contract transacted simultaneously And once risk is eliminated, the gain clearly would be riba. We modify and rewrite the same example In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1 20, an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation in rupees deferred to a future date , and the seller of dollars also hedges his position by entering into a forward contract to sell Rs1100 to be received on the future date at a rate of 1 20, then it is highly probable that he is in fact, borrowing Rs 1000 now in lieu of a promise to repay Rs 1100 on a specified later date Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 dollars purchased on credit at spot rate The seller of the dollars lender receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 dollars at an exchange rate of 1 20 for his investment of 50 dollars irrespective o f the market rate of exchange prevailing on the date of maturity. Another simple possible way to earn riba may even involve a spot transaction and a simultaneous forward transaction For example, the individual in the above example purchases 50 on a spot basis at the rate of 1 20 and simultaneously enters into a forward contract with the same party to sell 50 at the rate of 1 21 after one month In effect this implies that he is lending Rs1000 now to the seller of dollars for one month and earns an interest of Rs50 he receives Rs1050 after one month This is a typical buy-back or repo repurchase transaction so common in conventional banking 10.3 The Issue of Freedom from Gharar. Gharar, unlike riba, does not have a consensus definition In broad terms, it connotes risk and uncertainty It is useful to view gharar as a continuum of risk and uncertainty wherein the extreme point of zero risk is the only point that is well-defined Beyond this point, gharar becomes a variable and the gharar invol ved in a real life contract would lie somewhere on this continuum Beyond a point on this continuum, risk and uncertainty or gharar becomes unacceptable11 Jurists have attempted to identify such situations involving forbidden gharar A major factor that contributes to gharar is inadequate information jahl which increases uncertainty This is when the terms of exchange, such as, price, objects of exchange, time of settlement etc are not well-defined Gharar is also defined in terms of settlement risk or the uncertainty surrounding delivery of the exchanged articles. Islamic scholars have identified the conditions which make a contract uncertain to the extent that it is forbidden Each party to the contract must be clear as to the quantity, specification, price, time, and place of delivery of the contract A contract, say, to sell fish in the river involves uncertainty about the subject of exchange, about its delivery, and hence, not Islamically permissible The need to eliminate any element of uncertainty inherent in a contract is underscored by a number of traditions 12.An outcome of excessive gharar or uncertainty is that it leads to the possibility of speculation of a variety which is forbidden Speculation in its worst form, is gambling The holy Quran and the traditions of the holy prophet explicitly prohibit gains made from games of chance which involve unearned income The term used for gambling is maisir which literally means getting something too easily, getting a profit without working for it Apart from pure games of chance, the holy prophet also forbade actions which generated unearned incomes without much productive efforts 13.Here it may be noted that the term speculation has different connotations It always involves an attempt to predict the future outcome of an event But the process may or may not be backed by collection, analysis and interpretation of relevant information The former case is very much in conformity with Islamic rationality An Islamic economic uni t is required to assume risk after making a proper assessment of risk with the help of information All business decisions involve speculation in this sense It is only in the absence of information or under conditions of excessive gharar or uncertainty that speculation is akin to a game of chance and is reprehensible.3 2 Gharar Speculation with of Futures Forwards. Considering the case of the basic exchange contracts highlighted in section 1, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1 22 after one month If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies An important objection is that such a contract involves sale of a non-existent object or of an object not in the possession of the seller This objection is based on several traditions of the holy prophet 14 There is difference of opinion on whether the prohibition in the said traditions apply to foodstuffs, or perishable commodities or to all objects of sale There is, however, a general agreement on the view that the efficient cause illa of the prohibition of sale of an object which the sell er does not own or of sale prior to taking possession is gharar, or the possible failure to deliver the goods purchased. Is this efficient cause illa present in an exchange involving future contracts in currencies of different countries In a market with full and free convertibility or no constraints on the supply of currencies, the probability of failure to deliver the same on the maturity date should be no cause for concern Further, the standardized nature of futures contracts and transparent operating procedures on the organized futures markets15 is believed to minimize this probability Some recent scholars have opined in the light of the above that futures, in general, should be permissible According to them, the efficient cause illa , that is, the probability of failure to deliver was quite relevant in a simple, primitive and unorganized market It is no longer relevant in the organized futures markets of today16 Such contention, however, continues to be rejected by the majority of s cholars They underscore the fact that futures contracts almost never involve delivery by both parties On the contrary, parties to the contract reverse the transaction and the contract is settled in price difference only For example, in the above example, if the currency exchange rate changes to 1 23 on the maturity date, the reverse transaction for individual A would mean selling 50 at the rate of 1 23 to individual B This would imply A making a gain of Rs50 the difference between Rs1150 and Rs1100 This is exactly what B would lose It may so happen that the exchange rate would change to 1 21 in which case A would lose Rs50 which is what B would gain This obviously is a zero-sum game in which the gain of one party is exactly equal to the loss of the other This possibility of gains or losses which theoretically can touch infinity encourages economic units to speculate on the future direction of exchange rates Since exchange rates fluctuate randomly, gains and losses are random too and th e game is reduced to a game of chance There is a vast body of literature on the forecastability of exchange rates and a large majority of empirical studies have provided supporting evidence on the futility of any attempt to make short-run predictions Exchange rates are volatile and remain unpredictable at least for the large majority of market participants Needless to say, any attempt to speculate in the hope of the theoretically infinite gains is, in all likelihood, a game of chance for such participants While the gains, if they materialize, are in the nature of maisir or unearned gains, the possibility of equally massive losses do indicate a possibility of default by the loser and hence, gharar.3 3 Risk Management in Volatile Markets. Hedging or risk reduction adds to planning and managerial efficiency The economic justification of futures and forwards is in term of their role as a device for hedging In the context of currency markets which are characterized by volatile rates, such co ntracts are believed to enable the parties to transfer and eliminate risk arising out of such fluctuations For example, modifying the earlier example, assume that individual A is an exporter from India to US who has already sold some commodities to B, the US importer and anticipates a cashflow of 50 which at the current market rate of 1 22 mean Rs 1100 to him after one month There is a possibility that US dollar may depreciate against Indian rupee during these one month, in which case A would realize less amount of rupees for his 50 if the new rate is 1 21, A would realize only Rs1050 Hence, A may enter into a forward or future contract to sell 50 at the rate of 1 21 5 at the end of one month and thereby, realize Rs1075 with any counterparty which, in all probability, would have diametrically opposite expectations regarding future direction of exchange rates In this case, A is able to hedge his position and at the same time, forgoes the opportunity of making a gain if his expectations do not materialize and US dollar appreciates against Indian rupee say, to 1 23 which implies that he would have realized Rs1150, and not Rs1075 which he would realize now While hedging tools always improve planning and hence, performance, it should be noted that the intention of the contracting party - whether to hedge or to speculate, can never be ascertained. It may be noted that hedging can also be accomplished with bai salam in currencies As in the above example, exporter A anticipating a cash inflow of 50 after one month and expecting a depreciation of dollar may go for a salam sale of 50 with his obligation to pay 50 deferred by one month Since he is expecting a dollar depreciation, he may agree to sell 50 at the rate of 1 21 5 There would be an immediate cash inflow in Rs 1075 for him The question may be, why should the counterparty pay him rupees now in lieu of a promise to be repaid in dollars after one month As in the case of futures, the counterparty would do so for profit, i f its expectations are diametrically opposite, that is, it expects dollar to appreciate For example, if dollar appreciates to 1 23 during the one month period, then it would receive Rs1150 for Rs 1075 it invested in the purchase of 50 Thus, while A is able to hedge its position, the counterparty is able to earn a profit on trading of currencies The difference from the earlier scenario is that the counterparty would be more restrained in trading because of the investment required, and such trading is unlikely to take the shape of rampant speculation.4 Summary Conclusion. Currency markets of today are characterized by volatile exchange rates This fact should be taken note of in any analysis of the three basic types of contracts in which the basis of distinction is the possibility of deferment of obligations to future We have attempted an assessment of these forms of contracting in terms of the overwhelming need to eliminate any possibility of riba, minimize gharar, jahl and the possibilit y of speculation of a kind akin to games of chance In a volatile market, the participants are exposed to currency risk and Islamic rationality requires that such risk should be minimized in the interest of efficiency if not reduced to zero. It is obvious that spot settlement of the obligations of both parties would completely prohibit riba, and gharar, and minimize the possibility of speculation However, this would also imply the absence of any technique of risk management and may involve some practical problems for the participants. At the other extreme, if the obligations of both the parties are deferred to a future date, then such contracting, in all likelihood, would open up the possibility of infinite unearned gains and losses from what may be rightly termed for the majority of participants as games of chance Of course, these would also enable the participants to manage risk through complete risk transfer to others and reduce risk to zero It is this possibility of risk reduction to zero which may enable a participant to earn riba Future is not a new form of contract Rather the justification for proscribing it is new If in a simple primitive economy, it was prevention of gharar relating to delivery of the exchanged article, in todays complex financial system and organized exchanges, it is prevention of speculation of kind which is unIslamic and which is possible under excessive gharar involved in forecasting highly volatile exchange rates Such speculation is not just a possibility, but a reality The precise motive of an economic unit entering into a future contract - speculation or hedging may not ascertainable regulators may monitor end use, but such regulation may not be very practical, nor effective in a free market Empirical evidence at a macro level, however, indicates the former to be the dominant motive. The second type of contracting with deferment of obligations of one of the parties to a future date falls between the two extremes While Sharia scholars hav e divergent views about its permissibility, our analysis reveals that there is no possibility of earning riba with this kind of contracting The requirement of spot settlement of obligations of atleast one party imposes a natural curb on speculation, though the room for speculation is greater than under the first form of contracting The requirement amounts to imposition of a hundred percent margin which, in all probability, would drive away the uninformed speculator from the market This should force the speculator to be a little more sure of his expectations by being more informed When speculation is based on information it is not only permissible, but desirable too Bai salam would also enable the participants to manage risk At the same time, the requirement of settlement from one end would dampen the tendency of many participants to seek a complete transfer of perceived risk and encourage them to make a realistic assessment of the actual risk. Notes References.1 These diverse views are reflected in the papers presented at the Fourth Fiqh Seminar organized by the Islamic Fiqh Academy, India in 1991 which were subsequently published in Majalla Fiqh Islami, part 4 by the Academy The discussion on riba prohibition draws on these views.2 Nabil Saleh, Unlawful gain and Legitimate Profit in Islamic Law, Graham and Trotman, London, 1992, p 16.3 Ibn Qudama, al-Mughni, vol 4, pp 5-9.4 Shams al Din al Sarakhsi, al-Mabsut, vol 14, pp 24-25.5 Paper presented by Abdul Azim Islahi at the Fourth Fiqh Seminar organized by Islamic Fiqh Academy, India in 1991.6 Paper by Dr M N Siddiqui highlighting the issue was circulated among all leading Fiqh scholars by the Islamic Fiqh Academy, India for their views and was the main theme of deliberations during the session on Currency Exchange at the Fourth Fiqh Seminar held in 1991.7 It is contended by some that the above example may be modified to show the possibility of riba with spot settlement too In a given moment in time when the market ra te of exchange between dollar and rupee is 1 20, if an individual purchases 50 at the rate of 1 22 settlement of his obligation also on a spot basis , then it amounts to the seller of dollars exchanging 50 with 55 on a spot basis Since, he can obtain Rs 1100 now, exchange them for 55 at spot rate of 1 20 Thus, spot settlement can also be a clear source of riba Does this imply that spot settlement should be proscribed too The fallacy in the above and earlier examples is that there is no single contract but multiple contracts of exchange occurring at different points in time true even in the above case Riba can be earned only when the spot rate of 1 20 is fixed during the time interval between the transactions This assumption is, needless to say, unrealistic and if imposed artificially, perhaps unIslamic.8 Islam envisages a free market where prices are determined by forces of demand and supply There should be no interference in the price formation process even by the regulators While pri ce control and fixation is generally accepted as unIslamic, some scholars, such as, Ibn Taimiya do admit of its permissibility However, such permissibility is subject to the condition that price fixation is intended to combat cases of market anomalies caused by impairing the conditions of free competition If market conditions are normal, forces of demand and supply should be allowed a free play in determination of prices.9 Some Islamic scholars use the term forward to connote a salam sale However, we use this term in the conventional sense where the obligations of both parties are deferred to a future date and hence, are similar to futures in this sense The latter however, are standardized contracts and are traded on an organized Futures Exchange while the former are specific to the requirements of the buyer and seller.10 This is known as bai al inah which is considered forbidden by almost all scholars with the exception of Imam Shafii Followers of the same school, such as Al Nawawi do not consider it Islamically permissible.11 It should be noted that modern finance theories also distinguish between conditions of risk and uncertainty and assert that rational decision making is possible only under conditions of risk and not under conditions of uncertainty Conditions of risk refer to a situation where it is possible with the help of available data to estimate all possible outcomes and their corresponding probabilities, or develop the ex-ante probability distribution Under conditions of uncertainty, no such exercise is possible The definition of gharar, Real-life situations, of course, fall somewhere in the continuum of risk and uncertainty.12 The following traditions underscore the need to avoid contracts involving uncertainty. Ibn Abbas reported that when Allah s prophet pbuh came to Medina, they were paying one and two years advance for fruits, so he said Those who pay in advance for any thing must do so for a specified weight and for a definite time. It is reported o n the authority of Ibn Umar that the Messenger of Allah pbuh forbade the transaction called habal al-habala whereby a man bought a she-camel which was to be the off-spring of a she-camel and which was still in its mother s womb.13 According to a tradition reported by Abu Huraira, Allah s Messenger pbuh forbade a transaction determined by throwing stones, and the type which involves some uncertainty. The form of gambling most popular to Arabs was gambling by casting lots by means of arrows, on the principle of lottery, for division of carcass of slaughtered animals The carcass was divided into unequal parts and marked arrows were drawn from a bag One received a large or small share depending on the mark on the arrow drawn Obviously it was a pure game of chance.14 The holy prophet is reported to have said Do not sell what is not with you. Ibn Abbas reported that the prophet said He who buys foodstuff should not sell it until he has taken possession of it Ibn Abbas said I think it applies t o all other things as well.15 The Futures Exchange performs an important function of providing a guarantee for delivery by all parties to the contract It serves as the counterparty in the exchange for both, that is, as the buyer for the sale and as the seller for the purchase.16 M Hashim Kamali Islamic Commercial Law An Analysis of Futures , The American Journal of Islamic Social Sciences, vol 13, no 2, 1996.Send Your Comments to Dr Mohammed Obaidullah, Xavier Institute of Management, Bhubaneswar 751 013, India Mail to. Add this page to your favorite Social Bookmarking websites. Forex Trading and Islam. May 28, 2007 Last updated on December 21, 2015 by Andriy Moraru. The topic of Forex trading prohibition in Islam is vast and controversial Many points of view exist on different aspects of on-line Forex trading including spot trading, futures and options trading, margin trading, overnight interest, etc The majority of the Islamic jurists agrees that Forex trading can comply with Sharia only if it is spot trading while futures and options are considered to earn Riba and if it doesn t involve any overnight interest or interest hid by commissions, though Muslim traders should know that not all commissions are to hide overnight interest One of the main point of debate lies in margin trading almost every transaction in Forex is based on margin and hedging it is compared to futures trading usually Dr Mohammed Obaidullah of Universiti Tun Abdul Razak located in Malaysia discusses this topic in his article Islamic Forex Trading It is a well grounded article covering every aspect of Forex trading and providing references to the fundamental Islamic sources Among other things, Dr Mohammed Obaidullah proves margin Forex trading to be legal for Muslims, as long as it doesn t involve any Riba unlike some other Islamic jurists who look at margin Forex trading as forbidden activity In this articles the Forex hedging is also analysed and is seen as the source of Riba income I strongly re commend reading this article to all Muslim traders and those who want to start trading Forex while remaining a lawful Islamic believer. I also recommend looking at the list of the Forex broker that offer Muslim-friendly trading accounts with no overnight-interest applied on the open positions. Some important things have changed in Islamic Forex since this article had last been updated In February 16, 2012, the National Fatwa Council of Malaysia nation s supreme Islamic legal body announced that spot Forex trading performed by individual traders contrary to authorized dealers is considered haram sinful Technically, it restricts all Muslim residents of Malaysia from participating in online foreign exchange trading It is important to add that no other Muslim fatwa institution in other countries has issued similar prohibition On the contrary, National Sharia Board of Indonesia had previous issued a fatwa the link is in Indonesian stating the legality of Forex Apparently, the situation with I slamic Forex trading still remains quite unclear. And what do you think about legality of currency trading for Islamic believers. Related Posts.32 Responses to Forex Trading and Islam. I will talk with muslim scholars about this matter. FAURE Reply April 4th, 2010 at 3 04 am. Salam , Do you have any answers so Thanks in advance. Recently I cam across the article on the Internet on same subject and since then I am trying to search about the issue raised by the writer that wether foreign currencies shall be treated as same class or different class the link to article is. Assalamualykum, i have tryed to read this article but the english is a bit complicated for me to understand everything, but im just wondering is it halal to use a broker u mean And what should a do to make the trading as islamic as possible.1 Trade on accounts with no overnight interest on positions swaps 2 Trade on accounts with no yearly interest on balance 3 Optionally, trade without margin This is a point of debates, but if you want to be completely sure, use no leverage in Forex trading. ata Reply September 30th, 2011 at 5 53 am. How can one not use leverage. One can trade without leverage with a broker that supports 1 1 leverage that is, no margin.

Comments